Achtergrondinformatie

De zon: weldaden, gevaren en hoe u ermee omspringt

Resources\Visuels\V4\Headers\Articles\INT\v_header_focuson_default.jpg

De zon is onmisbaar voor het leven en heeft een weldadig effect op ons. We moeten er echter met mate van genieten, want UV-stralen hebben schadelijke gevolgen voor de gezondheid van de huid. Om verstandig met de zon om te springen en haar weldaden optimaal te benutten, is een zonneproduct met hoge beschermingsfactor een must.

Symptomen

De juiste hoeveelheid zon

De zon is onmisbaar voor het leven. In kleine dosissen heeft ze een weldadig effect op:

  • het humeur: de zon kan een uitstekende behandeling vormen tegen bepaalde vormen van seizoensdepressies.
  • de aanmaak van vitamine D, die essentieel is voor de opname van calcium in de botten. Daartoe zijn vijftien minuten blootstelling per dag voldoende.
Maar bij een hoge dosis kan de zon ook heel gevaarlijk zijn en leiden tot:
  • zonnebrand, ook zonne-erytheem genoemd. Dat is het meest voorkomende schadelijke effect bij blootstelling aan de zon.
  • fotodermatosen, zoals polymorfe lichteruptie, of andere dermatosen die worden bevorderd door de zon, zoals acne, chloasma (zwangerschapsmasker), lupus, urticaria solaris (netelroos) of zelfs vitiligo.
  • fotosensibilisatie.
Daarnaast zijn er ook schadelijke effecten op lange termijn. zo kan de zon leiden tot:
  • versnelde huidveroudering, die zich uit in pigmentvlekken, een gelige teint, diepe rimpels en een verlies aan dichtheid en elasticiteit van de huid.
  • foto-carcinogenese (huidkanker) veroorzaakt door UVB en UVA

Oorzaken

UV-stralen als boosdoeners

De effecten van de zon op de huid zijn hoofdzakelijk toe te schrijven aan UV-stralen. UVB-stralen (B van Bruinen en Burning, verbranden) stimuleren het bruinen, maar zijn ook de belangrijkste oorzaken van zonnebrand. UVA-stralen (A van Allergie en van Ageing of veroudering) zijn verraderlijker omdat ze geen pijn veroorzaken maar veel dieper in de huid dringen. Zij veroorzaken huidveroudering en kunnen leiden tot zonne-intolerantie, gewoonlijk "zonneallergie" genoemd, en pigmentstoornissen.
UVB- en UVA-stralen kunnen ook schade aanrichten diep in onze cellen en het DNA aantasten.

Behandelingen

Bescherming vóór alles

Bij het zonnen moeten een aantal regels in acht worden genomen. Zoals:

  • uit de zon blijven tijdens de warmste uren van de dag
  • vlak voor u in de zon gaat royaal zonnecrème aanbrengen (liever twee lagen dan één). Regelmatig rijkelijk opnieuw aanbrengen, vooral na het zwemmen, baden of bij sterke transpiratie
  • kinderen jonger dan 3 jaar uit de zon houden. Kinderen na het zwemmen afdrogen en (opnieuw) een specifiek zonneproduct voor kinderen aanbrengen.
Goed om weten is ook: sommige voedingsmiddelen helpen onze weerstand tegen de zon verbeteren. Natuurlijke moleculen zoals carotenoïden en vitamine C, die aanwezig zijn in groenten en fruit, of vitamine E, dragen bij tot de fotoprotectie. Zij vormen echter geenszins een vervanging van een goede zonnecrème bij blootstelling aan de zon.
Voor meer informatie kunt u altijd terecht bij uw dermatoloog.

  • Facebook
  • Pin

Aanbevolen voor u

See all articles